Vrijheidsmaaltijd 5 mei

Op 5 mei 2020 zouden op meer dan 100 plekken in de stad Amsterdammers aanschuiven voor een Vrijheidsmaaltijd om te vieren dat we in een vrije stad leven, zo ook in Zunderdorp. Vanwege de coronamaatregelen zijn die Vrijheidsmaaltijden afgelast, maar daar heeft het 4-5 mei comité iets op gevonden.

Miranda Vos  en de Oranjevereniging Zunderdorp hebben de handen ineen geslagen en mogen van het 4-5 mei comité een flink aantal blikken soep aan dorpelingen uitdelen! Maximaal 1 blik per gezin en OP=OP, het aantal is beperkt. U kunt op 5 mei een tas met 1 blik soep komen afhalen bij ORANJE VOS op Achterlaan 20 tussen 9.00 en 12.00 uur. Voor mensen die de deur niet uit willen/kunnen en ook een blik willen, laat weten, dan brengen we de vrijheidsmaaltijdsoep bij je thuis!
Niet allemaal naar ons huis rennen nu, alleen op 5 mei tussen 9 en 12 uur en hou gepaste afstand van elkaar en van mij.

Oeps, is 1 blik te weinig voor jullie gezin? Omdat we maar een beperkt aantal blikken hebben gaan we ze zo eerlijk mogelijk verdelen. Maar niet getreurd, je kunt de soep ook zelf maken klik hier voor het recept (op de pagina waar je naar toe floept iets naar beneden scrollen dan zie je de ingrediëntenlijst en bereidingswijze.

VOOR WAT, HOORT WAT!
Deel foto’s, filmpjes, tekeningen, gedichten en gedachten over 75 jaar vrijheid

Het is de bedoeling dat u bij het eten van deze soep stil staat bij 75 jaar vrijheid!
Dat doet u door een foto, filmpje of tekening te sturen naar de Zunderdorper Koffietafel kletsgroep op Whatsapp en/of posten op social media, deel de foto met een bericht over uw beleving van vrijheid op de volgende manieren:

VERSIERDE TAFELS IN UW EIGEN VOORTUIN (als dat kan)
of toon u een eigen idee om 75 jaar vrijheid te vieren.

Zet je eettafel in de voortuin of op je eigen parkeerplaats of achter het raam en dek ‘m zo mooi mogelijk, bijvoorbeeld met een wit tafellaken en rood-blauwe tinten of maak je eigen placemats! Warm de soep op, trek wat leuks aan voor deze bijzondere lunch of diner en maak een foto of filmpje. Laat kinderen de kleurplaat inkleuren of laat ze zelf een tekening maken over vrijheid! Deel je gedachten of gedichten met je familie, vrienden en dorpsgenoten.

DOWNLOADS en LINKEN naar 5 mei informatie
naar pagina’s voor vrijheidsmaaltijd, vieringen van 5 mei en meer.

• VOOR VOLWASSENEN
    • Wil je een POSTERTJE voor achter je raam, morgen staat er een groot in de krant om uit te knippen. Heeft u geen papieren krant meer? Print ‘m dan zelf uit KLIK HIER
    • Live cast op 5 mei om 16.30 uur vanuit Pakhuis de Zwijger, KLIK HIER
    • Stilstaan bij 4-5 mei, hoe doe je dat thuis? KLIK HIER
    • 4 en 5 mei vieringen in Amsterdam in 2020 KLIK HIER
  • VOOR KINDEREN en volwassenen
    • Voor kinderen vanaf 10 jaar informatie via dit filmpje
    • Met het Denkboek daagt het Nationaal comité ( 4 en 5 mei) kinderen uit om na te denken over de Tweede Wereldoorlog, herdenken en vieren, vrijheid en democratie. Dit boek is gratis te downloaden en telt 75 bladzijdes. Download het boek hier met extra informatie voor ouders, en verzorgers…KLIK HIER
    • Vrijheidsspel KLIK HIER
    • Ook voor de kleintjes ….Knutsel een vredesduifje KLIK HIER
    • Maat je eigen tekening over vrijheid, of KLIK HIER voor een kleurplaat van Zunderdorp en 75 jaar vrijheid!